Jestem nauczycielem kształcenia zintegrowanego w szkole, w której od 1 września 2004r. realizowana jest innowacja regionalna. Obecnie uczę kl. II i drugi rok realizuję ww. innowację. Uczestniczyłam w przygotowywaniu projektu innowacji i opracowywaniu poszczególnych zadań,. Dzieci chętnie uczestniczą w zajęciach związanych z regionalizmem , również rodzice pomagają realizować różne zadania. 6 grudnia 2005r. w naszej szkole odbyła się konferencja metodyczna „Edukacja regionalna w I etapie kształcenia – Grudzień na Śląsku”. W czasie trwania konferencji przeprowadziłam zajęcia otwarte w kl. II pt. „Śląskie bajtle czekają na Mikołaja” dla nauczycieli kształcenia zintegrowanego miasta Katowice. Zajęcia spotkały się z uznaniem uczestniczących nauczycieli i metodyka kształcenia zintegrowanego. Pragnę, aby załączony scenariusz zajęć otwartych mógł posłużyć innym nauczycielom realizujących podobną innowację. Zachęcam także do lektury książek Marka Szołtyska o Śląsku.
Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie II a Data : 6 grudnia 2005r. Prowadzący : mgr Zofia Karczewska-Szczerba Czas trwania : 45 minut CYKL TEMATYCZNY : GRUDZIEŃ NA ŚLĄSKU Tematy dnia :
- Barbórka w naszej klasie
- Śląskie bajtle czekają na Mikołaja
- W świątecznym nastroju
- Bezpiecznie „bow się z nami”
Cel główny : rozwijanie poczucia przynależności do Śląska przez poznanie tradycji i zwyczajów. Cele operacyjne : Uczeń – bierze udział w inscenizacji „Tyjater śląski Przajymy Mikołajowi”;
- rozumie znaczenie gwarowe wyrazów i zwrotów;
- zna śląskie wyliczanki;
- próbuje przeczytać tekst napisany gwarą śląską;
- dodaje i odejmuje -w pamięci- liczby w zakresie 30;
- zgodnie współdziała i współpracuje w zespole.
Metody : podająca, praktycznego działania, aktywizujące; Formy pracy : indywidualna, zbiorowa, grupowa; Środki dydaktyczne : książki Marka Szołtyska o Śląsku, listy do dzieci (papierowy cukierek z krzyżówką), czerwone czapki, słowniczki gwarowe, śląski strój regionalny, kolorowy bombon z rozsypanką wyrazową, płyta CD, magnetofon. Przebieg zajęć :
- Zaaranżowanie sytuacji prowadzącej do powitania gości :
- „iskierką” – przywitanie się z gośćmi (zwrócenie uwagi na śląską gościnność).
- Rozmowa z uczniami kierowana pytaniami nauczyciela na temat grudniowych świąt :
- o czym rozmawialiśmy na wczorajszych zajęciach?
- dlaczego św. Barbara jest patronką górników?
- do czego jest nam potrzebny węgiel?
- Wprowadzenie do tematu dnia poprzez ułożenie zdania z rozsypanki wyrazowej :
- odpakowanie „cukierka”, odczytanie wyrazów i ułożenie z nich hasła (tematu dnia) : „Śląskie bajtle czekają na Mikołaja”;
- przeczytanie przez nauczyciela wiersza o zabawie : „ Zabawa jest nauką,
nauka jest zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki” Glenn Doman
- zabawa „Szedł Mikołaj...”;
- rozdanie listów Mikołaja przez dzieci wybrane śląską wyliczanką;
Wyliczanki :
- We Chorzowie w zoo
zwierząt widza sto, ale niy ma elefanta, bo sie chowie kanś po rantach. Roz, dwa, trzi, Wyłazisz ty!
- Zbijo masorz ciela
By mieć na niydziela Raz, dwa, trzi tera idziesz ty!
- Rozwiązywanie w grupach krzyżówki z hasłem „Mikołaj” (rozwiązania wpisywane gwarą śląską – aneks) :
- wspólne rozwiązanie krzyżówki jako sprawdzenie poprawności rozwiązania zadania;
- Poznanie postaci Mikołaja poprzez „teatr” w gwarze śląskiej :
- odczytanie przez wybranego ucznia informacji nt. „Dziyń Świyntego Mikołaja” :
„ Tymu Świyntymu dziecka przają najbardziej. Świnty Mikołoj żoł we czwartym wieku i boł fest pobożnym biskupym miasta Miry w Azji Myńszyj. Dycki niy mog patrzeć na ludzkie niyszczeyńścia i jak yno mioł jakieś pijondze to dawał biydokom. Bestoż stał sie Mikołoj patronym potrzebujących, a dzisioj we swoje świynto prziłazi z nieba, a dowo pobożnym i ususznym dzieckom prezynty...” M. Szołtysek : „Elementarz śląski”, s.36.
- przedstawienie przez uczniów inscenizacji fragmentów tyjateru śląskiego pt. : „Przajymy Mikołojowi” (M. Szołtysek : „Elementarz śląski”, s. 36-37);
- Mikołaj w klasie :
- zaśpiewanie piosenki „Przyjdź Mikołaju” (piosenka zostanie przerwana wejściem św. Mikołaja);
- powitanie Mikołaja przez wybrane dziecko gwarą śląską;
- rozdanie słowniczków przez Mikołaja;
- tłumaczenie gwary śląskiej przez dzieci, głośne odczytanie wyrazów w gwarze;
- eksponowanie słowników na planszy przy Mikołaju;
- prezenty Mikołaja dla dzieci i gości;
- pożegnanie Mikołaja w gwarze śląskiej;
- Podsumowanie zajęć – samoocena pracy uczniów poprzez przyklejenie
„cukierka z krzyżówką” na workach Mikołaja : „Jestem zadowolony ze swojej pracy” (przy aniołku), „Nie jestem zadowolony ze swojej pracy” (przy diabełku).
- Pożegnanie gości :
- złożenie gościom świątecznych życzeń w gwarze śląskiej :
„Życzymy Wom, cobyście w te świynta byli wyzgerni jak nowonarodzony Ponboczek w Betlyjce. Niych w Waszych chałpach bydzie takie rodzinne ciepło jak we betlejymskim żłobeczku i niych sie o Wos troszczy Nojświyntszo Paniynka. W Nowym Roku zaś trzimejcie sie zdrowo i niych Wom żodne Hyrody ani inne pierony szczyńścio niy zbulą. Łostońcie z Ponboczkiym!” M. Szołtysek : „Elementarz śląski’, s.44.
- „iskierką” – pożegnanie się uczniów z gośćmi.
A N E K S ŚLĄSKO KRZYŻÓWKA ( rozwiązania wpisz gwarą śląską )
słodkie, lubiane przez dzieci śląska spódnica np. o „Czerwonym Kapturku” umiemy dobrze czytać, pisać i ... ciasto po Śląsku róg obfitości dla pierwszoklasisty dziecko, czyli ... * SŁOWNICZEK GWAROWY gruba – łobleczynie – gowa – drapko – ku nom – ciepnij bala – łoszkrabiny – fest przajymy – wyzgerny – nie zbulą – * PIOSENKA „PRZYJDŹ, MIKOŁAJU” Słowa : Jadwiga Koczanowska
- Księżyc uśmiecha się na niebie,
kiedy w grudniową noc, święty Mikołaj mleczną drogą wiezie prezentów moc. Serca dzieci na całym świecie z niecierpliwością drżą, kogo odwiedzi dobry święty i czy podarki są?
Refren : Pamiętaj o nas, święty Mikołaju, nigdy nie spóźniaj się, na całym świecie dzieci czekają, bardzo kochają cię.
- Święty Mikołaj zna marzenia,
wie, za czym tęsknią dziś dzieci te duże i te małe, co nocą im się śni. Przyjdź, Mikołaju, do dzieciaków, zadzwoń dzwonkami sań i dużo szczęścia im podaruj, wiele radości daj!
Refren : Pamiętaj o nas ... |